Sök:

Sökresultat:

124 Uppsatser om Montessori förskola - Sida 1 av 9

LÀrande enligt Montessori och Reggio Emilia : "Skillnader och likheter i syn pÄ lÀrandet"

The aim of this graduate essay is to elucidate and compare the approach to learning that emerges in texts about the two educational practices Montessori and Reggio Emilia.The guiding research questions in this study are:What do Montessori and Reggio Emilia that learning is about?The mean Montessori and Reggio Emilia that learning goes to?How do you describe the Montessori and Reggio Emilia justification why it is important to learn? Through a poststructural theoretical framework and text analysis the study focused on what has been written about learning in the traditions of Montessori and Reggio Emilia.The results of the study indicate that both Montessori and Reggio Emilia look at the child in a similar way in which the child have the desire to explore and learn. Both pedagogy traditions think that the child will develop into independent people who can change society in the future for the better and with a democratic basis.The study also reveals how the Swedish curriculum (Skolverket, 98/10) is inspired both by the Reggio Emilia and Montessori traditions through describing how preschool should stimulate and challenge the child's development and learning, utilize and strengthen the interests of children to learn to conquer new experiences, knowledge and skills..

Montessori och matematik

Genom detta arbete har vi fördjupat oss i matematikundervisningen inom montessoripedagogiken. Vi ville titta nÀrmre pÄ hur man i en montessoriskola arbetar för att nÄ upp till nÄgra av kursplanens mÄl i matematik. Vi har intervjuat tvÄ montessoripedagoger och gjort elevintervjuer dÀr 14 montessorielever frÄn skolÄr 2 och 3 ingÄtt. Vi har kommit fram till att inom montessori finns en hel del praktiskt materiel att tillgÄ som hjÀlper till att underlÀtta matematikundervisningen..

Att skriva sig sprÄkligt medveten eller bli sprÄkligt medveten för att erövra skriftsprÄket : SprÄklig medvetenhet hos sexÄringar i montessoriskola och i förskoleklass

In Montessori pre-schools early reading and writing is an important feature. By tracing sandpaper letters with their fingers and voicing the sound simultaneously the children connect phonemes to graphemes and normally learn to write between the ages of four and five. 24 sixyear old children who attended Montessori pre-school and 26 six-year old children who had not attended Montessori school were assessed with a test assessing their linguistic awareness.The result showed that the Montessori children were more linguistically aware than the children who hadn?t received any literacy training. The scores of the Montessori children were highest on phonological awareness.

Bygg och konstruktion med de Àldre barnen i förskolan : En studie om pedagogers arbete och syn kring bygg och konstruktion i traditionell förskola och montessoriförskola

The purpose of this study was to examine how pre-school teachers in Montessori inspired and traditional preschools can work with build and construction with the older children, and what views the pre-school teachers might have on the subject.  The study was implemented through qualitative semi-structured interviews with pre-school teachers. The investigational method was chosen due to the fact that I wanted to gain knowledge about the pre-school teachers? views and perspectives on build and construction activities, and how they might work with it. Another reason was to examine how the view on, and the work with build and construction can resemble and differ between Montessori inspired pre-schools and traditional pre-schools.The result shows that there is both similarities and diverseness between the Montessori influenced pre-schools and the traditional pre-schools, when it comes to how the pre-school teachers reason and work with build and construction.

Pedagogers förhÄllningsÀtt till inomhusmiljön

Titel: Pedagogers förhÄllningssÀtt till inomhusmiljön Författare: Bozica Möller och Katja Ferragamo Nyckelord: Inomhusmiljö, Montessori, Reggio Emilia Handledare: Nils Andersson Examinator: Mia Karlsson.

Geometri i förskolan : En studie av Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur

Syftet med studien Àr att undersöka olika pedagogiska inriktningars arbete med momentet geometri, för att fÄ en inblick i vilket arbetsÀtt de har med former, rumsuppfattning och mÀtning som hÀr representerar begreppet geometri.Studien beskriver de olika inriktningarnas kunskapssyn och arbetssÀtt som framkommit genom intervjuer av pedagoger inom Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur.Alla de pedagogiska inriktningarna arbetade med geometri pÄ skilda sÀtt utifrÄn sin inriktning, alla fick med de delar som hÀr representerar geometri men kunskaperna hos pedagogerna kring geometri pÄ djupet var skiftande och det handlar ofta mer om hur insatt pedagogen Àr i sÄvÀl Àmnet som arbetssÀttet..

Motorik hos barn som gÄr montessoriskola : En pilotstudie av elever pÄ en montessoriskola i jÀmförelse med Skola, Idrott och HÀlsa-projektet

AimThe aim of this essay is by using a motor skill track to see if there exists any remarkable difference in the motor skill profiles between pupils from our montessori school and the mean score in the "Nytidstest". The questions at issue we had were: How is the motor skill profile on pupils in year 2 and 3 practicing montessori pedagogy? Is the motor skill profile superior or inferior to the mean score in the "Nytidstest"? What factors, if any, concerning the montessori pedagogy affects the results of the test?MethodWe used a motor skill track consisting of 8 stations sellected from the "Nytidstest" adapted for year 3 (the original test consists of 16 stations). Pupils from year 2 and 3 in our chosen montessori school were tested in groups of 4-5 persons each. We made the tests on two occasions each lasting for 100 minutes at the time.

Waldorf, Montessori, inlÀrningsstilar och den lÀrande eleven och dess miljö

I detta arbete jÀmför jag Waldorf (muntlig undervisning och eurytmi), Montessori (ser barnet i dess egen utveckling) och förhÄllningssÀttet inlÀrningsstilar (individanpassat klassrum för maximal inlÀrning). Syftet med arbetet Àr att beskriva metoderna och att jÀmföra likheter och skillnader. Arbetet Àr indelat i; en inledande del dÀr jag beskriver syfte, metod och ger en bakgrund till varför jag valt detta Àmne, en litteraturdel dÀr jag gÄr igenom de tre metoderna Waldorf, Montessori och inlÀrningsstilar samt deras syn pÄ den lÀrande eleven och dess miljö, min egen erfarenhet dÀr jag berÀttar om hur jag anvÀnt och kommit i kontakt med dessa metoder, en undersökning dÀr jag jÀmför Ätta klassers inlÀrningspreferenser med varandra och dÀrefter presenterar jag min slutdiskussion. Min hypotes nÀr jag började detta arbete var att stökiga klasser har en majoritet av kinestetiskt/taktila elever och att dessa kan bli hjÀlpta av programmet inlÀrningsstilar. Min hypotes gick inte att bevisa genom detta arbete..

Förskolebarns möjligheter till utvecklande av förmÄgor och problemlösningsstrategier inom Montessori och Reggio Emilia

The comprehensive aim of the essay is to discuss the abilities of developing individual, communicative and cooperative skills, related to The Swedish National Agency for Education, for pre-school children in Montessori and Reggio Emilia-inspired pre-schools. The importance of the choice of pre-school for lifelong learning is discussed and examined. The two educational profiles are presented and the theories of communication, collaboration and individual work are the basis for the analysis of the results. The collection of empirical data is done through observations and interviews with pre-school children. First, the informants construct a fantasy animal on their own and then together with a partner.

Speciell pedagogik = Specialpedagogik? : En studie i synsÀttet pÄ dyslexi inom tvÄ alternativa pedagogiker

The purpose of this report is to contribute with knowledge about the views within special education. I want to explore and compare the way students with special needs are approached within two different pedagogies in Sweden: Waldorf pedagogy and Montessori pedagogy.I have closely studied these pedagogies, read the literature from existing research and also by conducting two interviews with a representative from each pedagogy Both pedagogies claim that their teaching methods are most suitable for children with reading and writing difficulties..The Waldorf pedagogy was founded in 1919 in Germany by Rudolf Steiner. The pedagogy believes in the development of the students into independent children who can use their bodies as a tool for the learning of knowledge. The Montessori pedagogy was also founded in the beginning of the nineteenth century and stands for developing the students into independent individuals. However, the pedagogical approach to reading, writing and dyslexia is different.

MONTESSORI - ETT REDSKAP I UNDERVISNINGEN : ?VÀrlden börjar med barnen? (Maria Montessori)

 I skolan anvÀnds olika redskap i undervisningen, men hur skulle det vara om man kunde anvÀnda sig av ett material som var i stort sÀtt sjÀlvrÀttande! Det syfte vi har för den hÀr studien Àr att undersöka hur och om Montessorimaterial kan införas i skolan som ett hjÀlpmedel och extramaterial. Vi vill likaledes se hur materialen kan vara ett redskap att hjÀlpa eleverna i sin sprÄk- och kunskapsutveckling. Denna studie etablerades genom observationer och loggboksskrivande, i tvÄ klasser pÄ tvÄ olika skolor. Resultatet visar att det Àr möjligt att anvÀnda sig av Montessorimaterial, men att det krÀvs tid i början och att det dÄ mest Àr ett extramaterial. Den slutsats som kan dras utifrÄn det data som vi har samlat Àr att materialet kan vara bra att anvÀnda och gÄr att anvÀnda sig av i skolan.

Matematik i förskolan : En jÀmförelsestudie mellan en traditionell förskola och montessoriförskola

This work is about how teachers describe their work with mathematics in a traditional nursery school and a Montessori preschool. Another aim is to study how children mathematise on the two different preschools and to see if there are any differences between the various educational theories and practices mathematising. I have used two methods wich is interviews with preschool teachers, and observation of the children. The results of my study was that differences exist but the biggest difference is the material that Montessori uses. The difference between the teachers' way of teaching mathematics is to Montessori preschool places great emphasis on the material and how it is used, while in the traditional preschool puts the emphasis on learning through interaction with others.

LÀs- och skrivinlÀrning i Waldorf-, Montessori- och Reggio Emiliapedagogiken

Uppsatsens syfte Àr att göra en jÀmförande undersökning om vilka likheter och skillnader det finns nÀr det gÀller lÀs- och skrivinlÀrningen mellan Waldorfskolans-, Reggio Emiliaskolans- och Montessoriskolans pedagogik. I vÄr empiriska undersökning anvÀnder vi oss av de kvalitativa undersökningsmetoderna, observation och intervju för att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i skolans lÀgre Äldrar arbetar med lÀs- och skrivinlÀrningen pÄ de olika skolorna. Vi har intervjuat en pedagog pÄ vardera skolan och observerat lÀs- och skrivundervisningen i tre dagar pÄ varje skola..

Förskolematematik - En jÀmförelse mellan Montessori- och traditionell förskola

Syftet med denna uppsats Àr att titta nÀrmare pÄ i vilka sammanhang och under vilka former pedagogerna arbetar med matematiken i fyra förskolor. Vi gör Àven en jÀmförelse mellan den traditionella förskolan och Montessoriförskolan utifrÄn Vygotsky och lÀroplanen. För att ta reda pÄ detta besökte vi fyra olika förskolor för att göra intervjuer och observationer. Genom vÄr undersökning fick vi reda pÄ olika sÀtt som förskolorna arbetade med att synliggöra flera av matematikens delar och inte i första hand rÀknande av antal. Problemlösning, geometri, sortering och klassificering Àr bara ett urval av vad pedagogerna arbetade med.

Pedagogers syn pÄ och arbete med barns inflytande i förskolan : Skillnader och likheter mellan Montessori - och Reggio Emilia pedagogiken

Syftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ vilken syn pedagogerna har pÄ barns inflytande samt hur förskolorna jobbar med barns inflytande. Vi ville Àven se om det fanns nÄgra tydliga likheter och/eller skillnader mellan de olika pedagogiska inriktningarna. Empirin Àr insamlad ifrÄn tvÄ Reggio Emilia - inspirarede förskolor och tvÄ Montessori förskolor. Sammanlagt intervjuades Ätta stycken förskollÀrare. Fyra arbetar pÄ Reggio Emilia inspirarade förskolor och fyra arbetar pÄ Montessori förskolor. Genom att fÄ göra sin röst hörd, uttrycka sina tankar och Äsikter  samt lÄta sitt intresse styra verksamheten fÄr barnet reellt inflytande pÄ förskolan.

1 NĂ€sta sida ->